Sinds een aantal jaar is dure merkkleding steeds populairder geworden onder jongeren. Het betreft dan vaak kleding die eerst totaal niet populair waren onder de jongeren en dus ook een minder hoog prijskaartje hadden. Denk hierbij aan The North Face, Stone Island en Napapijri. Het merk wordt vooral populair onder de jongeren als een bekende voetballer, rapper of zelfs crimineel de producten draagt. Hoe kan dit?
Stone Island
Iedereen kent wel die vriend of vriendin die honderden tot duizenden euro’s uitgeeft aan een paar kledingstukken van Stone Island. Persoonlijk vind ik dit onbegrijpelijk. Er zitten echt wel mooie kleren tussen, maar zijn deze echt mooier dan andere kleren? Specialer zijn ze voor veel jongeren in ieder geval wel. Simpelweg door het ‘kompas’ logo dat op de mouw zit. Voor veel jongeren is het dan ook van groot belang iets van dit merk te hebben, simpelweg om erbij te horen. Ze onderscheiden zich daarnaast ook van de anderen, omdat ze meteen willen laten blijken bij welke subcultuur ze horen. Merkwaardig is wel dat het vooral de jongens zijn die zich veel sneller hechten aan een van deze merken. Meisjes hebben vaak een bredere kleding interesse.
‘Voetbalmerken’
Onder deze voetbalmerken vallen onder andere Stone Island en BALR. Deze merken scoren goed in de voetbalwereld. Jongeren refereren deze merken met de voetbalwereld, waardoor hun hart al sneller gaat kloppen voor de merken. BALR is zelfs mede-opgericht door professionele voetballers. Stone Island werd daarnaast eerst voornamelijk gedragen door Engelse voetbalsupporters. Zo is het vervolgens populair geworden onder de jeugd.
Hoe wordt een merk dan zo populair onder de jongeren? Ten eerste is het belangrijk dat je het niet te goedkoop presenteert. Te groot adverteren is ook niet goed, het moet wel exclusief blijven. Een goed zichtbare instagram pagina werkt altijd goed. Wat natuurlijk al helemaal ideaal is, is het gebruik van influencers. Denk hierbij aan beroemde personen. Jongeren zijn meteen verkocht als ze een voetballer of rapper een merk zien dragen. Dit is ook te zien bij merken al Canada Goose en Columbia.
Social media is voor branding wel het belangrijkste medium geworden, dat is ondertussen wel bekend. Toch kan het een merk naast maken ook breken. Denk aan het verhaal bij Dolce&Gabbana, die na een verkeerd reclamespotje ook nog eens niet subtiel reageerde op kritiek op social media. Veel omzet ging verloren.
Het ‘wandelmerk’
Ook heel bijzonder is de ontwikkeling van het merk The North Face. Vroeger een merk voor bergwandelaars en avonturiers, maar totaal niet populair onder de jongeren. Dit is veranderd toen het merk gedragen werd door beroemde personen zoals Holleeder. Het merk werd van een suf wandelaars merk opeens een heel populair merk onder de jongeren. Heel bijzonder aan The North Face is dat ouderen het nog steeds zien als merk voor outdoor activiteiten, terwijl jongeren het echt als een status merk zijn gaan zien.